Kapitel till filmen Motiverande samtal – MI:
Definition MI | 2:45 |
Historik och bakgrund | 3:30 |
Konfrontativt beteende och förstärkning av motstånd vs fokus på motivation | 4:18 |
Grundläggande tankar och första artikeln om MI | 4:34 |
MI evidens | 5:20 |
Vad kan MI användas till? | 6:20 |
Lyssnandets konst och förändringens språk | 7:50 |
Faser, processer i MI | 8:26 |
Översikt över MI | 12:57 |
Grundläggande principer i MI | 13:24 |
Diskrepans | 16:15 |
Begreppet motstånd i MI | 16:50 |
Self efficacy, tilltro till egen förmåga | 17:50 |
Diskrepansbegreppet, motivationshöjande vs motivationssänkande diskrepansupplevelser | 18:00 |
MI samtalsanda | 22:30 |
Kommunikationsfärdigheterna i MI | 26:00 |
Invitationer | 27:40 |
Öppna frågor; vidöppna, fokuserad, motivationshämtande | 29:22 |
Affirmationer | 32:25 |
Reflektioner | 37:20 |
Tonfallet i reflektioner | 39:40 |
Skillnaden mellan frågor och reflektioner | 41:00 |
Effekten av reflektioner | 41:50 |
Reflekterande position, självreflektion | 44:00 |
Reflektioner, 3 dimensioner | 45:50 |
Enkla och komplexa reflektioner | 49:33 |
Dubbelsidiga reflektioner | 53:35 |
Sammanfattningar | 55:49 |
Samtalsmelodin i MI | 57:24 |
Strategier i MI, en översikt | 58:30 |
Huvuduppgiften i MI, fokus på förändringens språk | 1:01:12 |
Grundläggande hypotes i MI | 1:06:34 |
Change talk, Paul Amrhein | 1:07:23 |
DARN – C | 1:08:23 |
Change talk – ett relativt begrepp | 1:15:00 |
Change talk vs sustaintalk | 1:18:00 |
Theresa Moyers om change talk | 1:19:00 |
“Be om lov” inledningar och övergångar | 1:22:00 |
Meny Agenda | 1:24:00 |
Informera i dialog | 1:36:34 |
Ge råd och rekommendation i MI-stil | 1:42:08 |
Begreppet ”motstånd”: Att möta och hantera ”motståndsreaktioner” | 1:42:44 |
Stöd, struktur och guidande stil | 1:45:45 |
Rättningsreflexen, mot-argumentations – och omsorgsreflexen | 1:52:00 |
Vankelmodets dynamik, Ambivalens | 1:52:50 |
Enkel ambivalensutforskning | 2:01:00 |
Ambivalenskorset | 2:08:00 |
Vägkorsningen, att utforska ambivalens ur 3 perspektiv | 2:09:37 |
Skalfrågor i MI, Beredskap till förändring, betydelse och säkerhet | 2:12:00 |
Proshaska & Di Clementes Transteoretiska modell | 2:12:49 |
Beredskap till förändring, ett kontinuum | 2:13:25 |
Hur många är beredda? | 2:16:12 |
Hur viktigt? Hur säker på? | 2:16:48 |
Skalfrågor vs ambivalenssamtal? | 2:19:00 |
Att befästa beslut | 2:21:00 |
10 essentiella delar i MI | 2:24:00 |
När är det MI? | 2:31:00 |
Lära mer … | 2:32:35 |
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande –
DelaLika 2.5 Sverige Licens
Föreläsningen läggs ut under Creative Common-licensen ovan, vilket innebär att du utan kostnad får använda, kopiera och dela filmen, samt skapa egna bearbetningar, under förutsättning att:
- du anger Christina Näsholm och Symposium Resö AB som upphovsman, och
- du alltid delar med dig av filmen, eller din egen bearbetning av filmen, på motsvarande villkor som de som anges här.